måndag 3 november 2014

Tankar inför webben imorgon...

Hur är de olika samtalsmodellerna konstruerade?
Vad ingår i samtalsledarrollen?
Vilka delar framstår som viktiga?


Hägg och Kuoppa skissar fram tre faser i sin samtalsmodell:


Fas 1 - Klargöra situationen ur klientens perspektiv.
Fas 2 - Vidga perspektiv och sätta upp mål.
Fas 3 - Göra en handlingsplan, ge stöd för genomförande, utvärdera


Jag är verktyget i detta, hur jag inleder och avslutar samtalet är av stor betydelse för att det ska vara ett lyckat samtal även om innehållet varit svårt. Vid start och avslut tror jag på tydlighet och transparens, att inge förtroende så att det blir tryggt att samtala om det som är komplext. Som klient ska du våga visa dina styrkor och svagheter, vilket innebär att jag måste visa mina mänskliga sidor så att jag blir en som kan bära förtroendet. Personlig men inte privat...


Viktiga delar för att denna modell sak fungera är att jag som ledare har ett tydligt fokus på klienten, är lyssnande och har framåtsyftande frågor. Styrkan med denna modell är att den ger mig en "ryggrad" - ett sätt att tänka så att samtalet ger nya tankar, handlingskraft och energi. Svagheten är att jag tycker att den är något tunn, det finns ingen plats för en gemensam berättelse eller något större utbyte. Att alltid avsluta med nya mål och handlingsplaner tror jag börjar bli både lite uttjatat och kan även skapa stress. Lite som ordet inkludering...


Nyckel till ett bra samtal är att vara lyssnande och att ställa bra frågor, vilket kan vara den svåra konsten. Hägg och Kuoppa listar ett antal frågetyper:
Öppna frågor
Slutna frågor
Ledande frågor
Attackfrågor


Det är riktigt intressant tycker jag, här ser jag en utvecklingspotential (så att jag slipper bita mig i tungan när jag ställer frågor, eller till och med ger råd vilket är som att svära i kyrkan). Att tajma rätt frågetyp vid rätt tillfälle tror jag är otroligt förlösande!


Rautalinko har ett litet annat upplägg vad gäller samtalsmodeller:

Lyssnande samtal - Att lyssna och leda vidare genom att aktivt lyssna och ställa öppna frågor
Förändrande samtal - Att förändramed jag-budskap, våga ta en mer aktiv del, ifrågasätt, sätt gränser och vägled.


Jag tycker att lyssnande samtal påminner mycket om de tre faser som redan nämns. När vi kommer till de förändrande samtalen så känner jag mer dynamik och att detta passar mig bättre. Kanske för att jag är pedagog och kan tycka att en del samtalsformer mer är psykologens bord än pedagogens? Att vara inlyssnande och empatisk är att vara medmänniska, men från mitt perspektiv så innebär det också att våga brinna för pedagogiska frågor och ha en levande diskussion med klient/adepten!


Nyckeln i alla samtal är BALANS. Att vara mogen nog att veta vad mina egna reaktioner och känslor står för så att jag kan föra samtalet framåt med goda frågor - och öppna upp för ett samtal som även ger mig en ny horisont!


Hägg, K. & Kouppa, S-M. (2007). Professionell vägledning: med samtal som redskap. Lund: Studentlitteratur.


Rautalinko, E. (2007). Samtalsfärdigheter: stöd, vägledning och ledarskap. Stockholm: Liber.

Att ge råd är lika läskande som jordgubbar...








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar